Kirjoittaja Aihe: Ikoni - kuva puhuu  (Luettu 32411 kertaa)

03.04.12 - klo:15:36
Vastaus #105
  • Nainen
    • Lutherilainen metsäkirkko
    • Profiili
Noista pikkupatsaista muistui lapsuus mieleen. Silloin askarreltiin pienten kipsipatsaiden kanssa ja maalattiin niitä kauniisti oman mielikuvituksen mukaan. Onko esim. jossain katolisessa kaupassa tällaisia askartelutarvikkeita? Voisi itse maalata Jeesukselle ja Marialle vaatteita ja kaapuja.

03.04.12 - klo:17:04
Vastaus #106
    • katolilainen
    • Profiili
    • Lempisääntökuntani
PLASTER CRAFT Religious Statues - Christianity - Saints - Statues, Busts, Wall Art Plaques and Figurines by Plastercraft.com
Tämä kauppa näyttäis myyvän maalaamattomia patsaita ja maalaustarvikkeita.
Sellaisia patsaantekosettejä missä olisi muotti ja kipsi, jollaisen avulla itsekin tein lapsena Petteri-pupu patsaan, en ole nähnyt.
Ihme on jos ei joku niitä myy.
Vihmokoon taivas, virratkoon oikeus ylhäältä pilvistä, avautukoon maa ja kasvakoon pelastuksen hedelmää ja versokoon vanhurskaus! Minä, Herra, olen tämän luonut.
Jesaja 45:8

03.04.12 - klo:18:26
Vastaus #107
  • Nainen
    • Lutherilainen metsäkirkko
    • Profiili
PLASTER CRAFT Religious Statues - Christianity - Saints - Statues, Busts, Wall Art Plaques and Figurines by Plastercraft.com
Tämä kauppa näyttäis myyvän maalaamattomia patsaita ja maalaustarvikkeita.
Sellaisia patsaantekosettejä missä olisi muotti ja kipsi, jollaisen avulla itsekin tein lapsena Petteri-pupu patsaan, en ole nähnyt.

Kiitos. Tämä oli hyvä vinkki.

Helsingissä aivan Kampin metroaseman lähellä ovat seuraavat askarteluliikkeet, joita kannattaa ehkä vilkaista. Vaikuttavat aika suurilta askartelukaupoilta ja ovat tavallaan samalla kävelyreitilläkin, Simonkatu - Kansakoulukatu:

Hobby Point
 - Askartelutarvikkeita
Fredrikinkatu 61, 00100 HELSINKI (Fredan ja Kansakoulukadun kulmassa, Malminkatua vastapäätä).

Sinelli
Simonkatu 10 

04.04.12 - klo:02:01
Vastaus #108
  • Mies
    • wannabe reformoitu
    • Profiili
+3 Näytä äänestäneet

Vau! Onko Petteri-pupu merkittäväkin hahmo katolisessa hurskaustraditiossa?

D
4304 U&R

04.04.12 - klo:07:26
Vastaus #109
+3 Näytä äänestäneet

Luulen, että kyseessä on sekaannus: Maahantuoja laittoi etikettiin tilanpuutteen vuoksi "P. Pupu".
Mene, laiska, muurahaisen tykö, katso sen menoa ja tallaa se. (minä)

04.04.12 - klo:08:58
Vastaus #110
    • katolilainen
    • Profiili
    • Lempisääntökuntani
:))

Saattaisi hämmentää jos nyt paketin mukaan luulisi ostaneensa tee-se-itse-pyhimyspatsassetin, mutta pakettiin olisikin laitettu Petteri-pupu muotti.
Vihmokoon taivas, virratkoon oikeus ylhäältä pilvistä, avautukoon maa ja kasvakoon pelastuksen hedelmää ja versokoon vanhurskaus! Minä, Herra, olen tämän luonut.

04.04.12 - klo:09:47
Vastaus #111
  • Moderaattori
  • Mies
    • Katolilainen (lat.) = muumioitunut katedraaliuskova
    • Profiili
Alpolle avatar-ketjuun liittyen: Tunnetko tämän Jumalanäidin ikonin?
Mater perfectam habebit curam!

Intellegite qui insipientes estis in populo et stulti, aliquando sapite! (Ps 94:8)

04.04.12 - klo:09:54
Vastaus #112
  • Moderaattori
    • Ort.
    • Profiili
Alpolle avatar-ketjuun liittyen: Tunnetko tämän Jumalanäidin ikonin?

Onhan tuo joskus tullut vastaan, vaikken Puola-taustaisuutta ja Wikipedia-tietoja tarkemmin sitä tunnekaan.

Hienoa tällaisissa on, että ne yhdistävät aidosti itää ja länttä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.12 - klo:10:01 Alpo »
Mitä olkiukkoja sinä nyt siinä taas säädät?

04.06.12 - klo:08:54
Vastaus #113
+1 Näytä äänestäneet

Kristus Pantokrator, 500-600 -l.
P.Katariinan luostarissa Siinailla.

Ihmeellisen upea varhainen ikoni.
Eloni, kaunistukseni
On piinas, kuolos, Herrani.

14.07.12 - klo:19:12
Vastaus #114
    • katolilainen
    • Profiili
    • Lempisääntökuntani
Tänään kun Nuotta-lehteen liittyen kirjoitin että synneistä pitää puhua, niin katselin muutamaa Kristus, kipujen mies -aiheista kuvaa.

Ko. teema on aika yleinen kirkkojen koriste-aiheenakin. Nimittäin Kristuksen kärsimykseen liittyvien välineiden kuvaaminen ornamenteissa ja muissa koristeaiheissa.

13.08.12 - klo:23:42
Vastaus #115
    • katolilainen
    • Profiili
    • Lempisääntökuntani
Marian taivaaseenottamisen muistopäivän lähestyessä ja kun Uskon ja tunnustan...-ketjussa taas tuli puhetta asiasta niin katselinpa taas Marian sikiämisen ja syntymisen kuvia.

« Viimeksi muokattu: 13.08.12 - klo:23:45 Kaija »

15.08.12 - klo:04:06
Vastaus #116
  • Mies
    • ortodoksi
    • Profiili
Luettuasi kaiken sido kirjakääröön kivi ja heitä se Eufratiin. Jer. 51:63

15.08.12 - klo:21:01
Vastaus #117
  • Moderaattori
  • Mies
    • Lähetyshiippakunta
    • Profiili
Does the Blessing of Icons Agree with or Contradict the Tradition of the Orthodox Church? By Fr. Steven Bigham

Artikkeli ikonien siunaamisen merkityksestä.
"I hope to show that despite the widespread habit of blessing icons, this practice is not in agreement with Church Tradition, and that it is in fact contrary to it and based on a theology of the icons that is foreign to Orthodoxy."

No jopas.

Lainaus
The Time of Iconoclasm, 730-843:

The Second Council of Nicaea, 787. Here is one of the attacks made by the iconoclasts against the iconodoules, read during the council along with the answer given by the Fathers.

--

The Orthodox: …many of the sacred things which we have at our disposal do not need a prayer of sanctification, since their name itself says that they are all-sacred and full of grace. Consequently, we honor and embrace them as venerable things. Thus, even without a prayer of sanctification, we revere the form of the life-giving cross. The very form of it is sufficient for us to receive sanctification. By the veneration which we offer to it, by the making of its sign on our forehead, and also by the making of its sign in the air with the finger, like a seal, we express the hope that it dispels demons. In the same way, when we signify an icon with a name, we transfer the honor to the prototype; by embracing it and offering to it the veneration of honor, we share in the sanctification. Also we kiss and embrace the different holy utensils which we have, and we express the hope of receiving a blessing from them. Therefore, either they [the iconoclasts] must say idly that the cross and the holy utensils are common and worthless — since it is a carpenter, or a painter, or a weaver who has made them, and because there is no prayer of consecration for them — or they will have to accept also the venerable icons as sacred, holy, and worthy of honor.

For, just as when one paints a man, one does not render him without a soul, but he remains one who has a soul and the icons is called his because of his resemblance, so it is when we make an icon of the Lord. We confess the Lord’s flesh to be deified, and we know the icons to be nothing else but icons, signifying the imitation of the prototype. It is from this that the icon has taken also the name of the prototype, which is the only thing that it has in common with the prototype. That is why it is venerable and holy[3].

Kuulostaapa kirkkaalta teologialta.

18.08.12 - klo:18:27
Vastaus #118
Bramante, Pyhän Teresan hurmio

Eloni, kaunistukseni
On piinas, kuolos, Herrani.

18.08.12 - klo:18:42
Vastaus #119
    • katolilainen
    • Profiili
    • Lempisääntökuntani
Lainaus
[...]and we know the icons to be nothing else but icons, signifying the imitation of the prototype. It is from this that the icon has taken also the name of the prototype, which is the only thing that it has in common with the prototype. That is why it is venerable and holy[3].

Kuulostaapa kirkkaalta teologialta.

Kuulostaa myös siltä miten katolilaisia opastetaan patsaskultin suhteen.

Jos ikonien siunaaminen/pyhittäminen ei ole ortodoksisen uskon mukaista, mikähän lienee sitten katolilaisten rukousnauhojen ja ristien siunaamisen opillinen pohja?
« Viimeksi muokattu: 18.08.12 - klo:18:45 Kaija »

Asiasanat: